معین بازه زمانی 14 روزه برای تشکیل کابینه جدید لبنان، توافق اولیه درباره ساختار دولت

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرگزاری خبرنگاران- پس از رایزنی های روز گذشته سعد حریری با رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور تصمیم بر آن شد که یک بازه زمانی 10 تا 14 روزه برای تشکیل دولت در نظر گرفته گردد.

معین بازه زمانی 14 روزه برای تشکیل کابینه جدید لبنان، توافق اولیه درباره ساختار دولت

به گزارش خبرنگاران،نتیجه اولیه رایزنی های سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان درباره تشکیل دولت مثبت ارزیابی شده و انتظار می رود توافقاتی که در سطوح بالا از خلال تماس های بین المللی و منطقه ای در این فرایند حاصل شده منجر به ارائه پیشنهادهای منطقی و قابل قبول برای دولت گردد.

محافل مجلسی جریان 8 مارس که از فضای رایزنی های مربوط به تشکیل دولت مطلع هستند در این زمینه گزارش دادند که فضای نشست میان نبیه بری، رئیس مجلس و سعد حریری مثبت بوده و دو طرف به همراه میشل عون رئیس جمهوری این کشور تصمیم به تشکیل دولت طی 10 روز یا دو هفته گرفته اند.

این محافل گزارش دادند که نیروهای لبنانی این بار مجبور هستند در فرایند تشکیل دولت به شکل مثبت تعامل نموده و در برابر خواسته های ملت و اجرای اصلاحات که با روی کار آمدن دولتی شایسته ممکن می گردد تسلیم شوند.

محافل مذکور خاطرنشان کردند که همه نیروهای سیاسی اتفاق نظر دارند که بحث تشکیل دولت هر چه زودتر به انجام رسیده و بیشتر از دو هفته طول نکشد؛ چرا که شرایط آشفته کشور تحمل اتلاف وقت را ندارد.

اما دومین چیزی که در جریانی رایزنی ها تقریباً تصویب شد ساختار دولت بود به این صورت که کابینه ای با حضور 20 وزیر متخصص و غیر حزبی که هیچ یک از اعضای دولت های سابق در آن حضور نداشته و نیز هیچ یک از وزرا پیش از این در پست های عمومی نبوده و ارتباطی با پفراینده های فساد نداشته باشند تشکیل گردد.

درباره مذاکرات میان سعد حریری و گروه های شیعه، نبیه بری به نمایندگی از این گروه ها مذاکره می نماید و البته تماس میان سعد حریری و حاج حسین خلیل معاون سیاسی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله همچنان برقرار است و هیچ چیز مانع از تماس دو طرف بعد از انتخاب حریری به عنوان نخست وزیر مکلف نمی گردد.

منابع گزارش دادند که پست وزارت دارایی همچنان در اختیار جنبش امل و وزارت بهداشت در اختیار حزب الله است و وزرای آن از افراد غیرحزبی خواهند بود و همچنین مانند سابق هر گروهی اختیار معرفی نامزد پست وزارتی مورد نظر خود را دارد.

این منابع همچنین درباره رابطه میان حریری با عون و جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی تاکید کردند که نبیه بری نقش مثبتی در نزدیک کردن دیدگاه سه طرف داشته و نشست های دیگری میان حریری و باسیل برای تکمیل مذاکرات برگزار خواهد شد.

به نظر می رسد که جبران باسیل و حریری به یک توافق تقریبی رسیده اند و برای بحث درباره بعضی جزئیات احتیاج به مذاکره دارند.

به گفته منابع مطلع تنها گروهی که خارج از دولت باقی مانده حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیرجعجع است که پیش از این کوشش زیادی برای تحمیل دیکته های خود در فرایند تشکیل دولت با تکیه بر مواضع ضد مقاومت و فتنه انگیزی علیه حزب الله کرد.

نتیجه رایزنی های مجلسی برای انتخاب حریری با 65 رای موافق شاید برای بعضی تعجب آور بود. بعضی نیروهای سیاسی معتقد بودند که حریری بیش از 53 رای کسب ننموده و نخواهد توانست به راحتی تشکیل دولت دهد؛ زیرا اساسا آن زمانی که تشکیل دولت در لبنان آسان به نظر می رسید این فرایند 11 ماه طول کشید و در نهایت نیز ناکام ماند.

اما با توجه به واقعیت کنونی لبنان پیش بینی می گردد که تشکیل دولت در این مرحله خیلی طولانی نگردد. سعد حریری در دولت های قبلی خود هرگز مانند امروز از حمایت بین المللی برخوردار نبوده و به ویژه این حمایت در این زمان بیشتر از گذشته نه تنها فقط برای بازسازی بندر بیروت بلکه احیای اقتصاد فروپاشیده لبنان احتیاج است تا این کشور بیش از این در هرج و مرج اجتماعی و معیشتی فرو نرود.

سعد حریری در تاریخ 22 اکتبر (ا آبان) با کسب 65 رای از 120 رای مامور تشکیل دولت در لبنان شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1066

به "معین بازه زمانی 14 روزه برای تشکیل کابینه جدید لبنان، توافق اولیه درباره ساختار دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین بازه زمانی 14 روزه برای تشکیل کابینه جدید لبنان، توافق اولیه درباره ساختار دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید