حسینی: هرساله 10 درصد استخدام آموزش وپرورش به آموزش وپرورش استثنایی اختصاص می یابد

به گزارش تور اروپا ارزان، تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی و اعضای مجلس دانش آموزی دانش آموزان استثنایی چهارمین نشست مجلس دانش آموزی دانش آموزان استثنایی به صورت مجازی برگزار گردید.

حسینی: هرساله 10 درصد استخدام آموزش وپرورش به آموزش وپرورش استثنایی اختصاص می یابد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست گفت: نظام مشارکت مبنا و دانش بنیان جزو استراتژی های سازمان آموزش وپرورش استثنایی است و برای ارتقاء کیفیت تعلیم وتربیت باید مشارکت دانش آموزان، اولیاء، معلمان و صاحب نظران در نظام تصمیم گیری گسترش یابد.

وی اضافه نمود: برای مشارکت نظام مند همه ارکان دخیل در تعلیم تربیت، ساختارهایی در حوزه های مختلف از جمله حوزه دانش آموزی شکل گرفته است و مجلس دانش آموزی از جمله این ساختارها است.

معاون وزیر گفت: فعالیت مجلس دانش آموزی مشابه فعالیت های مجلس شورای اسلامی است که می تواند این مجلس کمیسیون ها و مصوبات مختلف داشته باشد.

حسینی با اشاره به برنامه های سازمان آموزش وپرورش استثنایی برای تأمین فضا و تجهیزات گفت: بر اساس آمایش سرزمینی به 210 مدرسه برای رسیدن به استانداردهای مطلوب احتیاج است که تا به امروز 142 مدرسه افتتاح و یا کلنگ زنی شده است و تعداد مراکز مسائل ویژه یادگیری نیز به 776 مرکز افزایش پیدا نموده است.

وی اضافه نمود: دریوزه تربیت بدنی 41 سالن ورزشی برای دانش آموزان با احتیاجهای ویژه در کشور وجود دارد و 18 سالن ورزشی در حال ساخت است.

وی توضیح داد: 368 مدرس که امکان ساخت سالن های ورزشی درون مدرسه ای داشتند شناسایی شدند و باید کوشش گردد این سالن ها برای دانش آموزان با احتیاجهای ویژه ایجاد گردد.

حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی به 105 قلم تجهیزات آموزشی، توان بخشی، پرورشی و تربیت بدنی احتیاج است اظهار کرد: برای تأمین این تجهیزات سال گذشته بیش از 70 میلیارد تومان با مشارکت های مردمی اعتبار فراهم شد و سال جاری نیز ردیف اعتباری 50 میلیاردی مستقل در بودجه دیده شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه در راستای طرح راهنمایی برای همه دانش آموزان با احتیاجهای ویژه وسیله ارتباطی هوشمند تهیه شده است، گفت: برای کمبود نیرو انسانی نظام درجه بندی مدارس اصلاح شده است تا بر اساس چارت مدارس نیرو تأمین گردد و مقرر شده است هرساله 10 درصد استخدام آموزش وپرورش به آموزش وپرورش استثنایی اختصاص یابد.

معاون وزیر با اشاره به ساحت های شش گانه نظام تعلیم وتربیت گفت: یکی از ساحت های نظام تعلیم وتربیت، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی است که در ارتباط با این ساحت برنامه های برای دانش آموزان با احتیاجهای ویژه طراحی شده است.

حسینی گفت: یکی از این برنامه ها، برنامه هر دانش آموز یک نقش و یک تشکل است که هر دانش باتوجه به علاقه خود یک نقش را برعهده می گیرد و سال گذشته نزدیک به 20 هزار دانش آموز نقش پذیری داشتند.

وی اضافه نمود: یکی دیگر از طرح ها طرح مدام است که در این طرح یک روز مدرسه توسط خود دانش آموزان اداره می شوند و دانش آموزان مسئولیت های مختلف مثل مدیر، معلم، مربی بهداشت را برعهده می گیرند. این موضوع به آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش نقش ها کمک خواهد نمود و سال گذشته در 42 درصد مدارس اجرا شد.

حسینی در ادامه گفت: طرح مدرسه کمک با هدف مشارکت والدین در کیفت بخشی مدرسه اجرا شده است و دستورالعمل آن با عنوان های والدین هنر یار، دانشیار، ورزش یار، کلاس یار، توان بخشی یار، بهداشت یار و مدیر یار به مدارس ارسال شده است.

وی تأکید کرد: نظام تعلیم وتربیت بالاصاله احتیاجمند این است که والدین مشارکت داشت باشند و هر نظام تعلیم و تربیتی که از والدین استفاده نموده است رشد داشته است.

وی با اینکه برنامه مدرسه کمک سال گذشته در 67 درصد مدارس محقق شد، گفت: دانش آموزان باید کمک نمایند این یاوری ها در تمام ابعاد گسترش و کیفیت پیدا کند.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی به طرح جام اشاره نمود گفت: طرح جام برای جمع آوری ایده های مطلوب طراحی شده است و دانش آموزان می توانند ایده ها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با اشاره به طرح 100 دبیرخانه و 100 مدرسه گفت: در این طرح هر مدرسه مانند یک دبیرخانه است که با یکی از نهادهای دولتی و غیردولتی تفاهم نامه منعقد می نماید و همکاری متقابل شکل می گیرد. سال گذشته 642 مدرسه با نهادهای دولتی و غیردولتی تفاهم نامه منعقد کردند.

حسینی گفت: یکی مسائل حوزه اجتماعی شکاف های مبتنی بر تعارض های نسلی است که برای کاهش این تعارضات نسلی باید فعالیت هنری ورزشی و علمی انسجام بخش و هویت آفرین طراحی گردد.

وی اضافه نمود: برنامه هر مدرسه یک سرود، کتاب خوانی خانوادگی، طرح عاشورایان، اجرای بازی های محلی از جمله این برنامه های انسجام بخش است که همه افراد خانواده می توانند در این فعالیت ها مشارکت داشته باشند

حسینی در خاتمه گفت: اینکه این برنامه ها چگونه کیفیت پیدا کند و چگونه مبتنی بر احتیاج باشد و چگونه عملی و طراحی گردد به مشارکت دانش آموزان در مجلس دانش آموزی احتیاج داد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1487

به "حسینی: هرساله 10 درصد استخدام آموزش وپرورش به آموزش وپرورش استثنایی اختصاص می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسینی: هرساله 10 درصد استخدام آموزش وپرورش به آموزش وپرورش استثنایی اختصاص می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید