خبرنگاران گزارش بازار کار سال 1399 را منتشر کرد

به گزارش تور اروپا ارزان، گزارش جامع بازار کار ایران در سال 1399 با ارائه آمار جامعی از این بازار به وسیله پلتفرم خبرنگاران منتشر شد.

خبرنگاران گزارش بازار کار سال 1399 را منتشر کرد

خبرنگاران کوشش نموده است در سند گزارش جامع بازار کار ایران در سالی که گذشت، تصویری شفاف از شرایط اشتغال و بیکاری در کشور ارائه دهد. از آنجا که موضوع اشتغال یک موضوع مهم و پربسامد در کشور به شمار میرود، این گزارش با ارائه آمار دقیق و بعلاوه استفاده از نمودارهای مرتبط، به تحلیل موضوع مهم بازار کار در ایران پرداخته است.

لازم به ذکر است گزارش بازار کار ایران بر اساس داده های خام سالانه طرح نیروی کار مرکز آمار ایران بین سال های 1384 تا 1399 تهیه شده است.

این گزارش جامع، در 5 فصل بازار کار ایران را موشکافی نموده است. موضوعاتی که به آن پرداخته شده، می تواند هر کدام مبنای درستی برای تحقیق و پژوهش در حوزه اشتغال باشد. از موضوعات مهم در این گزارش می توان به بیکاری و مشارکت مالی، اشتغال، اشتغال در شغل دوم و جریان نیروی کار اشاره نمود.

سهم بالای زنان از بیکاری

در فصل اول این گزارش اشاره شده است که در سال 1399 از کل جمعیت 82.9 میلیون نفری، 62.4 میلیون نفر در سن کار قرار داشته اند. بر این اساس در میان کل افراد در سن کار، 63 درصد از مردان و فقط 12 درصد از زنان دارای شغل بوده اند. گزارش بازار کار در سال 1399 نشان می دهد نه تنها مردان شغل بیشتری داشتند که حتی از سه شاغلی که سال گذشته شغل خود را از دست دادند، دو نفر زن بوده است.

نرخ بیکاری در کدام استان ها بیشتر بوده است؟

در بخش دوم گزارش بازار کار پلتفرم خبرنگاران به موضوع مهم نرخ بیکاری نیز پرداخته شده است. بر این اساس، نرخ بیکاری در سال 1399 برای اولین بار از سال 1384 تا به امروز تک رقمی شده و در پایین ترین سطح خود قرار گرفته است. لازم به شرح است افراد در سن 20 تا 25 سال بالاترین نرخ بیکاری را تجربه نموده اند.هم چنین نرخ مشارکت مالی زنان طی سال 1399 نسبت به سال 1398 کاهش قابل توجهی داشته و از 17 درصد به کمتر از 14 درصد رسیده است. بالاترین نرخ بیکاری هم به ترتیب در اسـتان های لرسـتان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشـاه بـوده اسـت.

رابطه بین مدرک دانشگاهی و اشتغال

آنالیز مدرک دانشگاهی و تحصیلات شاغلان از موضوعات مهم در این گزارش است.بر این اساس 27درصـد از شاغلان مدرک دانشگاهی داشـته اند. ایـن سهم طی 16 سال اخیر به طور پیوسـته افزایـش یافتـه و از 14 درصد در سـال 1384 بـه 27 درصد در سـال 1399 رسیده اسـت. موضوع مهم دیگر اینکه از کل شاغلان کشور حدود 85 درصد آنها در بخش خصوصی فعالیت می نمایند.

از آنجایی که ساعت کاری یکی از دغدغه های اصلی شاغلان بوده است، گزارش بازار کار خبرنگاران این موضوع را هم به صورت جزیی مورد آنالیز قرار داده است. در بخشی از این گزارش آمده: 66درصد افراد شاغل بیش از حداکثر ساعات کار قانونـی در هفتـه(44 ساعت) کار نموده انـد. ایـن سهم بـرای مـردان 72 درصد و برای زنان 36 درصد بـوده اسـت.

آنالیز شرایط دوشغله ها

بخش دیگر این گزارش به موضوع اشتغال در شغل دوم اشاره می نماید. موضوعی مهم که جزییات دقیقی از آن ارائه شده است. بد نیست بدانید در سال 1399،حدود 2.9 درصد شاغلان شغل دوم داشته اند. ایـن سهم برای زنان 1.3 درصد و بـرای مـردان 3.2 درصد بوده اسـت.نکته مهم دیگر اینکه بیشترین افراد دوشغله در گروه سنی 35 تا 45 سال قرار داشته اند.

سهم دوشغله ها از کل شاغلان در استانهای گیلان، خراسان شمالی و اردبیل بیشتر از سایر استان ها بوده است. بخش بزرگی از این افراد دوشغله در گروه کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری مشغول به کار بوده اند.نکات گفته شده تنها بخشی از گزارش پلتفرم خبرنگاران در خصوص بازار کار ایران در سال 1399 است. اگر علاقمند به خواندن تمام این گزارش هستید، می توانید مشروح آن را از لینک زیر دریافت کنید.

مشاهده نسخه کامل گزارش خبرنگاران از بازار کار سال 1399

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1908

به "خبرنگاران گزارش بازار کار سال 1399 را منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش بازار کار سال 1399 را منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید