تور قطر ارزان: روش های جلوگیری از سیاه شدن دندان بچه ها، بعد از مصرف قطره آهن

به گزارش تور اروپا ارزان، اغلب بچه ها در سنین پایین، با مسائل کم خونی بیولوژیکی روبرو می شوند که اتفاقی معمول در میان آن ها محسوب می گردد. به همین جهت، مکمل های آهن برای آن ها تجویز می گردد که مصرف این مکمل از سنین 6 ماهگی تا 2 سالگی، بجز موارد خاص، تقریبا برای همه بچه ها واجب است. اما یکی از مسائل بزرگی که قطره های آهن ایجاد می نمایند، لکه های سیاه و ناخوشایندی است که روی دهان و دندان کودک برجای می گذارند. مسئله ای که با تغییر شیوه مصرف قطره آهن و مسواک کردن مداوم و بعضی دیگر از روش های خانگی، قابل برطرف است.

تور قطر ارزان: روش های جلوگیری از سیاه شدن دندان بچه ها، بعد از مصرف قطره آهن

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

چرا قطره آهن سبب سیاه شدن دندان بچه ها می شود؟

نخستین مسئله ای که باید به آن پرداخته شود این است که با وجود آنکه مصرف قطره آهن برای همه بچه ها مهم است، پس چرا این مکمل های دارویی، سبب ایجاد آن لکه های سیاه و قهوه ای بر روی دندان و لثه بچه ها می شوند؟

در این خصوص دانستن 2 نکته بسیار مهم است. نخست آنکه آنچه به اسم قطره آهن می شناسید، در واقع آهن ذوب شده در شیشه نیست! بلکه ترکیبی از موادی است که هر کدام نقشی در فراوری این محصول دارند. از پر نماینده های مجاز گرفته تا طعم دهنده های خوراکی. (1)

نکته دوم آنکه خود آهن موجود در قطره آهن بچه ها هم، به صورت عنصر خالص آهن در قطره وجود ندارد. در واقع عنصر آهن برای جذب در خون، حتی در هنگام خوردن مواد غذایی حاوی آهن، به صورت ترکیبات یونی وارد بدن می شود.

آنچه باعث سیاه شدن دندان بچه ها می شود، وجود همین یون ها است که مقداری از آن هنگام استفاده از قطره با بزاق دهان واکنش نشان داده و باعث ایجاد رسوب سطحی بر روی سطوح سخت دهان مانند دندان و تا حدی لثه ها می شود. (2)

روش های جلوگیری از سیاه شدن دندان بچه ها

تمامی بچه ها در سنین پایین احتیاجمند استفاده از قطره آهن هستند و این مکمل دارویی می تواند کمبودهای طبیعی بدن آن ها را تامین کند. با این حال برای جلوگیری از سیاه شدن دندان ها در اثر مصرف قطره آهن، راهکار هایی وجود دارد که با رعایت آن ها کمتر با این مشکل روبرو خواهید شد.
1.از مواد غذایی حاوی آهن بیشتر بهره ببرید
باور کنید، هیچ چیز بهتر از طبیعت نیست. مصرف گوشت قرمز، گوشت ماهی، سبزیجات حاوی آهن و به طور کل افزودن مواد غذایی حاوی آهن به سبد غذایی کودک، احتیاج او را به مصرف قطره های مکمل حاوی آهن، کم خواهد نمود. البته این راهکار برای بچه های مناسب است که به سن غذا خوردن رسیده باشند. (3)
2.قطره را با آب یا آبمیوه ترکیب کنید
هیچ الزامی نیست که قطره حاوی آهن، حتما به صورت قطره ای استفاده شود؛ مهم، رسیدن آن دز از آهن به بدن است. ترکیب کردن قطره آهن در مقداری آب یا آبمیوه، می تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از سیاه شدن دندان بچه ها شود. (3)

بخاطر داشته باشید که ویتامین ث سبب جذب بهتر آهن در بدن می شود، پس چه در هنگام مصرف مواد غذایی حاوی آهن و چه در ترکیب آن با آبمیوه، سعی کنید از میوه ها و آبمیوه های طبیعی حاوی ویتامین ث بهره ببرید. بعلاوه از ترکیب آن با شیر اجتناب کنید چون کلسیم موجود در شیر، مانع جذب آهن می شود. (4)

4.بچه ها را به استفاده از نی ترغیب کنید
قطعا تا کنون متوجه شده اید که هرچه قطره آهن کمتر با دهان کودکتان تماس داشته باشد، کمتر سبب سیاهی دندانش می شود. بنابراین در ترکیب آن با آب و آبمیوه، سعی کنید هنگام مصرف، کودکتان را به استفاده از نی و نگاه نداشتن محلول در دهان تشویق کنید. (3)
5.قطره ها را در انتهای دهان کودک بچکانید
اگر بنا به هر دلیلی از روش های بالا استفاده نمی کنید و از قطره چکان برای دادن قطره آهن به کودکتان استفاده می کنید، سعی کنید قطره را در انتهای دهان و نزدیک به حلق بچکانید تا کمترین تماس را با دهان و دندان کودک داشته باشد. البته باید بدانید که این روش، چندان باب میل بچه ها نخواهد بود! (3)
6.از داروهای جایگزین بهره ببرید
اگر موارد بالا به هر دلیلی برای شما کارساز نیست، یکی دیگر از راه های جلوگیری از سیاه شدن دندان بچه ها، استفاده از داروهای جایگزین مانند قرص های جویدنی است. (3) دلیلی که پزشکان قطره های آهن را به سایر شکل های دارویی اش ترجیح می دهند، بخاطر راحتی مصرف و قدرت جذب بیشتر و بعلاوه استفاده از مواد تکمیل نماینده بهتر در قطره های آهن است. (4)

راه های برطرف سیاهی دندان بچه ها

پیش از هر چیز حواس تان باشد که سیاهی های دندان بچه ها را با پوسیدگی اشتباه نگیرید. هر دوی این اتفاقات تا پیش از سن 6 سالگی کودک (که زمان جایگزین شدن دندان های شیری با دندان اصلی است)، بسیار شایع هستند. بنابراین با یاری دندانپزشک کودک، سعی کنید مطمئن شوید که آنچه بر روی دندان واقع شده است، سیاهی ناشی از مصرف قطره آهن است. (4)

برای برطرف این سیاهی، بجز رفتن به دندانپزشک، راه های کم هزینه تر دیگری هم وجود دارد که می شود در خانه آن ها را انجام داد:

  • دندان های کودک را به طور مرتب مسواک کنید
  • مسواک کردن دندان ها به طور مستمر و 2 بار در هر روز، می تواند به مرور زمان این لکه ها را از میان بردارد. البته به شرط آنکه روش های پیشگیری که در بالا به آن ها اشاره شد را در نظر داشته باشید. به توصیه پزشکان، بهتر است این 2 بار در زمان های بعد از صرف صبحانه و پیش از شام باشند. (4)
  • از جوش شیرین بهره ببرید
  • توجه داشته باشید که این روش برای همه بچه ها توصیه نمی شود. برای بچه های که مطمئن هستید می توانید آن ها را متقاعد کنید که محلول جوش شیرین را پایین نداده و از دهان خود بیرون بریزند، استفاده از مسواک به همراه جوش شیرین، آن هم در حد یک بار در هفته و به اسم روشی مکمل، توصیه می شود.(4)
  • از محلول های لکه بر دندان بهره ببرید
  • محلول هایی مانند پراکسید هیدروژن، از جمله مواردی هستند که می توانند در لکه بری دندان ها یاری نماینده باشند.
  • از میوه های طبیعی بهره ببرید
  • از آن جایی که لکه های ایجاد شده به وسیله قطره آهن سطحی هستند، خوردن میوه هایی مانند سیب، توت فرنگی و کیوی می تواند به از بین بردن آن ها یاری کند. البته باید در نظر داشته باشید که جویدن فراوان این میوه ها، در تاثیرگذاری آن ها برروی این موضوع مهم هستند. (5)
  • نتیجه گیری

باکتری های موجود در دهان، از قندهای غذایی و نوشیدنی ها تغذیه می نمایند. این باکتری ها اسیدهایی فراوری می نمایند که به سطح بیرونی دندان (مینا) آسیب می رساند. بزاق دهان به ترمیم این آسیب یاری می نماید اما اگر به مرور زمان، آسیب های وارده به دندان بیشتر از قدرت ترمیم آن ها باشد، باعث ایجاد حفره یا سوراخ در دندان می شود.

به طور کلی می توان گفت که همیشه طبیعت و راهکارهای طبیعی، برترین ابزارهای حل مسائل مربوط به بدن انسان هستند. در این مقاله راهکارهای متعددی جهت جلوگیری از سیاهی دندان بچه ها بر اثر مصرف قطره آهن و بعلاوه روش هایی برای برطرف آن پیشنهاد کردیم.

در هر حالی بهتر است اقدامات خود را پیش از انجام، با پزشک کودکتان مطرح کنید و بعلاوه از تجویزهای غیرمتخصصانی که از روی تجربه فرزند داری، به شما راهکارهای عجیب و غریب می دهند، پرهیز نمایید. لکه های دندان های شیری، به جز از منظر زیبایی چهره و لبخند کودکتان، هیچ مشکل دیگری برای آن ها ایجاد نمی نمایند؛ بنابراین مراقب باشید برای اصلاح ابرو، به چشم آسیب نزنید!

پی نوشتها

  1. www.healthyeating.sfgate.com
  2. www.sydneypaediatricdentistry.com
  3. www.patientconnect365.com
  4. www.mayoclinic.org
  5. www.aarp.org
منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1636

به "تور قطر ارزان: روش های جلوگیری از سیاه شدن دندان بچه ها، بعد از مصرف قطره آهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور قطر ارزان: روش های جلوگیری از سیاه شدن دندان بچه ها، بعد از مصرف قطره آهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید