دوره مسری بودن سرماخوردگی

به گزارش تور اروپا ارزان، بیشتر افراد خواهان دانستن دوره مسری بودن سرماخوردگی هستند به طوریکه بتوانند از توسعه عفونت جلوگیری نمایند. این مقاله اطلاعات حیاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار می دهد.

دوره مسری بودن سرماخوردگی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بیشتر افراد خواهان دانستن دوره مسری بودن سرماخوردگی هستند به طوریکه بتوانند از توسعه عفونت جلوگیری کنند. این مقاله اطلاعات حیاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار می دهد.

سرماخوردگی که بعلاوه تحت اسم عفونت ویروسی دستگاه تنفسی شناخته شده است، می تواند با انواع مختلفی از ویروسها بروز نماید که رینوویروس (rhinovirus) شایع ترین آنها است. تعیین شده است که این عفونت بزرگسالان را حدود 2 تا 4 مرتبه در سال تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که خردسالان آسیب پذیری بیشتری نسبت به این بیماری داشته و حدود 10 مرتبه در سال دچار آن می شوند.

برای چه مدت سرماخوردگی مسری باقی می ماند؟

هیچ مطالعه و تحقیقی وجود نداشته که بتواند مدت زمان واقعی دوره مسری بودن سرماخوردگی را شرح دهد. کارشناسان بر این باورند که فرد مبتلا ممکن است آغاز به سرایت این بیماری از 2 تا 3 روز پیش از نشان داده شدن علائم آن نماید.

بر اساس مطالعات موردی صورت گرفته، بیماران این عفونت را تا زمانی که علائم آن فروکش نموده و یا از بین بروند، به سرایت دادن آن به دیگران ادامه می دهند. بنابر این تئوری، دوره مسری بودن این عفونت شایع می تواند به مدت 2 هفته به طول انجامد. لیکن مجدداً خاطر نشان می گردد که این شرایط برای تمام موارد صدق نمی کند و از فردی به فرد دیگر متغیر است.

فرد بیمار در طول روز دوم و چهارم سرماخوردگی بیشترین حالت سرایت دهندگی را دارد. در طول این دوره است که علائم در بدترین حالت خود می باشند.

هنگامی که ویروسی راه خود را به درون بدن باز می کند، آغاز به تکثیر نموده و بر سلولهای سالم بدن غلبه می کند. هنگامی که این شرایط در حال جریان است، بدن هیچ علامتی را از خود نشان نمی دهد. و سپس زمان آن فرا می رسد که سلولهای آلوده و مبتلا آغاز به از بین رفتن می کنند و این چیزی است که علائم معمول سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، گلو درد، و غیره آغاز به تظاهر می کنند. این زمانی است که سیستم ایمنی بدن وارد عمل شده و آغاز به از بین بردن پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) می کند. بنابراین تا زمانی که سیستم ایمنی کارا بوده و مسئولیت این کار بر عهده آن است، پاتوژنها برای آن بدنامترین دشمن بوده و این شرح علائم شدیدی است که نشان داده می گردد و بیمار در این زمان در بیشترین حالت سرایت دهندگی خود قرار گرفته است.

هدایت:

همانطور که علائم آغاز به بهبود می کنند، احتمال انتقال ویروس هم کاهش می یابد.

در بسیاری از افراد، عفونت پس از هفته اول دیگر مسری نخواهد بود.

انتقال

سرماخوردگی می تواند به راحتی به وسیله تنها سرفه، عطسه و یا صحبت کردن به دیگران انتقال یابد. پاتوژنی که موجب بروز سرماخوردگی شده است، به وسیله دهان و یا بینی وارد بدن می گردد. طرق دیگر انتقال بیماری، تماس دست با دست با فرد بیمار و یا استفاده مشترک از وسایل شخصی بیمار را شامل می گردد. حتی لمس چشمها پس از تماس با فرد بیمار شما را در معرض ابتلاء به سرماخوردگی قرار می دهد.

علائم

علائم شاخص سرماخوردگی عبارتند از:

عطسه پی در پی

گرفتگی و یا مسدود شدن بینی

آبریزش تمام مدت بینی

احساس سوزش در چشمها

سردرد خفیف در نواحی اطراف بینی و چشمها

تب (39 درجه سانتیگراد)

سرفه

احتقان

گلو درد

خستگی

درمان

هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد. این عارضه یک عفونت خود کران بوده به این معنی که به خودی خود از بین می رود، به این علت که ویروس دوره خود را طی خواهد نمود و به خودی خود تجزیه می گردد. با این حال، ممکن است شماری از علائم برای یک هفته دیگر و یا همین حدود ادامه داشته باشند. به فرد مبتلا توصیه می گردد در صورتی که علائم به مدت بیش از دو هفته به جای مانده باشند، در پی درمان پزشکی باشد، به این علت که این شرایط ممکن است نشان دهنده بیماریهای نهفته دیگری باشد.

در حالی که برای درمان آن کار زیادی از دست شما برنمی آید، چند نکته وجود داشته که به منظور کاهش علائم و ناراحتی می توانید آنها را مد نظر قرار دهید.

نوشیدن آب و مایعات فراوان به درمان گرفتگی بینی یاری می کند.

مصرف سوپ مرغ داغ به تقویت سلولهای سیستم ایمنی یاری نموده و احتقان بینی را فرو می نشاند.

از مصرف کافئین، الکل و کشیدن سیگار خودداری کنید، به این علت که این مواد کاری غیر از تشدید علائم نمی کنند.

به خود استراحت داده و از کار مرخصی گرفته و بچه ها را به مدرسه نفرستید، حداقل تا زمانی که به نظر می رسد عفونت در بیشترین حالت سرایت دهندگی خود است. این کار نه تنها به جلوگیری از احتمال انتقال عفونت به دیگران یاری می کند، بلکه از بدتر شدن بیماری ناشی از هوای بیرون از خانه جلوگیری می کند.

برای رهایی از درد گلو، هر روز صبح و هرزمان که احساس هرگونه تحریک و یا سوزش در گلو می کنید با آب گرم مخلوط شده با مقداری نمک غرغره کنید.

قطره های نمکی بینی در هر داروخانه ای به راحتی موجود بوده و می توانند برای خردسالان و نوزادان مورد استفاده قرار گیرند. این کار به تسکین هرگونه گرفتگی بینی یاری نموده و در نتیجه خواب را بهبود می بخشد.

خلاصه اینکه، سرماخوردگی 2 تا 3 روز پیش از آغاز علائم سرایت پذیر شده و تا زمان ناپدید شدن علائم به طول می انجامد. اما از آنجا که این عفونت به خودی خود از بین می رود، درمانهای فوق الذکر را دنبال نموده و علائم را تحت کنترل درآورید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1630

به "دوره مسری بودن سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره مسری بودن سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید