دیکتاتوری مقابل خانه ملت؛ چرا روحانی مصوبات مجلس را ابلاغ نمی&zwnjکند؟

به گزارش تور اروپا ارزان، بعد از رفتار های دوگانه دولت با مجلس شورای اسلامی این شائبه در اذهان عمومی به وجود آمده که دولت تدبیر و امید در حال لجاجت با مجلس یازدهم است،

دیکتاتوری مقابل خانه ملت؛ چرا روحانی مصوبات مجلس را ابلاغ نمی&zwnjکند؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

گروه سیاسی خبرنگاران-محمدمهدی احمدی؛ روز گذشته محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مکاتبه ای با مدیرعامل روزنامه رسمی کشور، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران را ابلاغ کرد.

در نامه قالیباف آمده بود: با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده 1 قانون مدنی و در اجرای تبصره ذیل ماده یک قانون مذکور برای چاپ و انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ می گردد.

لازم به ذکر است قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران در تاریخ 12 آذر از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شده بود.

حسن روحانی رئیس جمهور در واکنش به این اقدام محمد باقر قالیباف در جلسه صبح امروز هیئت دولت اعلام کرد: رییس جمهور و دولت اختیاراتی دارد. خط مشی در دولت جزو اختیارات خاص رییس جمهور است. هیچ کس نمی خواهد قانون ستیزی کند.

روحانی با طرح این سوال که خط مشی برعهده کیست؟ تأکید کرد: کسی نمی تواند برای دولت خط مشی معین کند. خط مشی را فقط رییس جمهور می تواند معین کند. کسی نمی تواند برای دولت برنامه معین کند برنامه را رییس جمهور معین می نماید.

ابلاغ قانون توسط رئیس مجلس یکبار دیگر در رابطه با قانون پرداخت یارانه تامین کالا های اساسی صورت گرفت. بعد از تصویب قانون مذکور در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، رئیس مجلس قانون پرداخت یارانه تامین کالا های اساسی را به رئیس جمهور ابلاغ کرد، اما دولت نه تنها این قانون را جهت اجرا ابلاغ نکرد بلکه مخالفت خود را به صورت علنی یا غیر علنی با این مصوبه مجلس اعلام کرد.

نکته جالب ماجرا آنجا بود که بعد از تصویب این قانون، دولت خود تصمیم گرفت به دهک های پایین جامعه یارانه 100 هزار تومانی یاری معیشتی در جهت تامین کالا های اساسی یاری کند که جای بس شگفتی داشت، زیرا دولت برای مصوبه مجلس بیان می کرد که از منابع لازم برای تامین بودجه این مصوبه مجلس شورای اسلامی برخوردار نیست.

لجاجت به چه قیمتی؟

بعد از رفتار های دوگانه دولت با مجلس شورای اسلامی این شائبه در اذهان عمومی به وجود آمده که دولت تدبیر و امید در حال لجاجت با مجلس یازدهم است، زیرا هر اقدامی که مجلس انجام می دهد دولت با آن مخالفت می نماید و یا اگر هم در جلسات غیر علنی با آن مخالفتی نداشته باشد، اما در فضای رسانه ای طوری رفتار می نماید که انگار با آن مخالف است؛ این موارد را می توان در اصلاح ساختار بودجه و مصوبه های دیگر مجلس مشاهده کرد.

در همین رابطه سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که آیا اختلافی بین مجلس و دولت وجود دارد که بعضی دوگانه ها شکل می گیرد؟ اظهار کرد: هیچ اختلافی بین دولت و مجلس شورای اسلامی نیست بلکه دولت با مجلس اختلافات و لجاجت هایی دارد.

وی ادامه داد: مجلس هیچ گونه لجاجت و لجبازی با دولت ندارد یعنی دولت اگر بخواهد خدمتی به مردم کند مجلس با آغوش باز این حرکت را می پذیرد و به قول معروف مجلس قربون صدقه دولت هم خواهد رفت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مصوبه اخیر مجلس هم که در رابطه با اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها بود مشاهده کردیم که دولت با این مصوبه مجلس مخالفت کرد که علت آن این است که دولت نمی خواهد تحریم ها برداشته گردد بلکه می خواهد تحریم ها بر سر جایش باقی بماند تا بتوانند مجددا بر سر قدرت باقی بمانند.

سوالی که به وجود می آید این است که لجاجت دولت با مجلس به چه قیمتی در حال وقوع است که دولت دست از آن بر نمی دارد؟

احترام باید متقابل باشد

دولت و مجلس با همکاری بهتر می توانند پیش بروند

این جمله نه از جانب رئیس مجلس است و نه از جانب نمایندگان مجلس بلکه جمله رئیس جمهورکشورمان است.. روحانی در جلسه هیئت دولت از مجلس درخواست دارد که با تعامل بهتر می توان کشور را بهتر اداره کرد این درحالی است که از بدو تشکیل مجلس یازدهم رئیس جمهور به هر بهانه ای از حضور در مجلس شورای اسلامی امتنا نموده است، اما این بار این بی اعتنایی به مجلس کم سابقه بود. هرساله شخص رئیس جمهور طبق قانون اساسی موظف است لایحه بودجه سال آینده کشور را همراه با دفاعیات خود به مجلس تقدیم کند، اما این دفعه نه از خود رئیس جمهور خبری بود و نه از معاونین رئیس جمهور و حتی نه از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از این رو لایحه بودجه 1400 توسط معاون پارلمانی ریاست جمهوری تقدیم مجلس شد.

درباره این بی احترامی یکی از نمایندگان در تذکر آیین نامه ای با استناد به بند ج ماده 107، در صحن علنی مجلس اعلام کرد: اگر مسئله نیامدن رئیس جمهور بحث کروناست که نمایندگان و معاون وی نیز انسان هستند، چرا ظلم کردند و نیامدند و لایحه را با اسنپ ارسال کردند؛ تا کی باید اهانت ها را بپذیریم.

حال در رابطه با جمله رئیس جمهور باید این ضرب المثل معروف که هر رفتی یک آمدنی دارد را به حسن روحانی یادآوری کرد که هر زمان تعامل شکل می گیرد که باید این اتفاق دو طرفه باشد نه یک طرفه.

در نهایت باید گفت تنها کسانی که از این لجاجت دولت یا مجلس آسیب می بینند مردم هستند، زیرا با توجه به تحریم های کمرشکن رژیم ایالات متحده علیه ایران شرایط مالی کشور به سمتی پیش رفته است که اکنون جای لجاجت و اختلاف بین قوای سه گانه علی الخصوص مجلس و دولت نیست بلکه این فضا طالب یک فضای تعامل و احترام متقابل در بین همه قواست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1169

به "دیکتاتوری مقابل خانه ملت؛ چرا روحانی مصوبات مجلس را ابلاغ نمی&zwnjکند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیکتاتوری مقابل خانه ملت؛ چرا روحانی مصوبات مجلس را ابلاغ نمی&zwnjکند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید